Rehabilitacja po rekonstrukcji ACL z mięśni kulszowo-goleniowych. 17-24 tygodnie.

UWAGA PACJENCIE!

Ten wpis nie ma zastąpić Ci rehabilitacji z fizjoterapeutą. Ma on jedynie uświadomić Cię jak schematycznie powinna ona wyglądać. Każdy pacjent wymaga indywidualnego podejścia i od pierwszego dnia po zabiegu MUSI być prowadzony przez specjalistę!

Jeśli nie śledziłeś poprzednich dwóch wpisów dotyczących rehabilitacji po rekonstrukcji ACL z mięśni kulszowo-goleniowych koniecznie zrób to przed kontynuowaniem aktualnego posta. Tylko w ten sposób przedstawione w nim zalecenia będą dla Ciebie bezpieczne. Oba poprzednie teksty znajdziesz poniżej:

  1. Rehabilitacja po rekonstrukcji ACL z mięśni kulszowo-goleniowych. 0-7 dni po operacji.
  2. Rehabilitacja po rekonstrukcji ACL z mięśni kulszowo-goleniowych. 2-9 tygodni po operacji.
  3. Rehabilitacja po rekonstrukcji ACL z mięśni kulszowo-goleniowych. 10-16 tygodni po operacji.

 

Czwarta i zarazem ostatnia „medyczna” faza rehabilitacji to dla pacjenta czas, w którym przygotowuje on się do powrotu do uprawiania sportu. Okres 4-5 miesięcy od zabiegu rekonstrukcji ACL  to moment, w którym rekonwalescent osiąga już wysoką sprawność, więc jest w stanie rozpocząć bardziej dynamiczne ćwiczenia i trening specyficzny w danej dyscyplinie.

Oczywiście pacjent nadal musi pozostawać pod kontrolą swojego fizjoterapeuty, jednak jeśli nie występują żadne dodatkowe komplikacje pooperacyjne, to rola jego specjalisty od rehabilitacji ogranicza się do sporadycznych wizyt kontrolnych (raz na 1-2 tygodnie). Nie oznacza to jednak, iż jest to czas odpoczynku i relaksu dla samego zainteresowanego. Napiszę nawet, że jest wręcz odwrotnie…

 

Fizjoterapeuta i trener medyczny.

Jeśli pacjent planuje uprawiać sport po okresie rehabilitacji, to właśnie po 4 miesiącach od zabiegu nadchodzi dla niego najważniejszy czas. W tej fazie bardzo ważnym aspektem jest współpraca pomiędzy fizjoterapeutą i trenerem przygotowania motorycznego/trenerem medycznym. Nie ukrywajmy, iż większość fizjoterapeutów zwyczajnie w świecie nie zna się na specyficznym treningu, ukierunkowanym na odbudowę utraconej masy mięśniowej np. mięśnia czworogłowego, mięśni kulszowo-goleniowych, czy trójgłowego łydki.

W takim przypadku to właśnie dobry trener przejmuje inicjatywę i w kooperacji ze specjalistą rehabilitacji pracuje z pacjentem nad najważniejszymi aspektami ruchowymi, niezbędnymi przy powrocie do ulubionego sportu. Osobiście nie wyobrażam sobie rozpoczęcia uprawiania aktywności fizycznej po zabiegu rekonstrukcji ACL bez wcześniejszej, kilkumiesięcznej pracy nad zdolnościami motorycznymi. Niestety część z pacjentów mając za sobą 3-4 miesiące rehabilitacji, osiągając pełen zakres ruchu stawu i wytrenowany zmysł równowagi nie zdaje sobie sprawy, iż bez specyficznych ćwiczeń siłowych w ostatniej fazie rekonwalescencji narażają się na kolejną kontuzję.

 

Czy ćwiczenia w domu w tej fazie mają sens?

Jeśli poważnie myślisz o sporcie to odpowiedź jest krótka: nie. Tylko dzięki dobrze ułożonemu treningowi jesteś w stanie doprowadzić organizm do pełni sprawności. Do tego niestety będziesz potrzebować sprzętu siłowego, koordynacyjnego, oraz kilku sprzętów plyometrycznych. Jeśli masz w zapasie dużo pieniędzy i wolnej przestrzeni w domu możesz go sobie oczywiście kupić, jednak sensowniej (i taniej) będzie po prostu popracować na siłowni z dobrym specjalistą.

Oczywiście, w domu również możesz uzupełniać swój program treningowy łatwiejszymi ćwiczeniami, jednak na pewno nie będą one wystarczające do bezpiecznego powrotu do sportu. Poniżej znajdziesz kilka przykładów wykorzystania prostego sprzętu w treningu domowym:

 

1. Przeskok ze zmianą nogi wykrocznej (3×15 na każdą nogę).

Przysiad w wykroku. Przeskok z jednoczesną zmianą nogi wykrocznej. Zwróć uwagę na utrzymanie kolana w linii stopy.

 

2. Wyskok dosiężny na jednej nodze (3×10 na każdej nodze).

Jak najwyższy wyskok wykonany ze stania na jednej nodze. Lądowanie powinno odbyć się również na tej samej nodze.

 

3. Wskakiwanie na trampolinę na jednej nodze (3×20 na każdą nogę).

Wskakiwanie na trampolinę jednonóż. Lądowanie na tej samej nodze z utrzymaniem równowagi oraz kolana w linii stopy.

 

4.Ćwiczenie konscentryczno-ekscentryczne mięśni kulszowo-goleniowych jednonóż w leżeniu (3×15 na każdą nogę).

Ćwiczenie mięśni kulszowo-goleniowych w łańcuchu zamkniętym. Ćwiczenie podzielone jest na 3 fazy:

1. Podniesienie bioder z jedną nogą na piłce.

2. Przyciągnięcie piłki do pośladków bez zgięcia w biodrach.

3. Powrót do pozycji nr 1. bez opuszczenia bioder na materac.

 

5. Slalom z piłką. Ćwiczenie specyficzne dla danej dyscypliny (około 10 minut).

Slalom z piłką pomiędzy pachołkami w różnych kierunkach ze zmianą tempa prowadzenia piłki.

 

Podsumowanie.

Pamiętaj! 24 tygodnie to nie koniec Twojej drogi do sprawności. Kontrole fizjoterapeutyczne i uzupełnianie treningu sportowego o specyficzne ćwiczenia powinno trwać co najmniej 12 miesięcy od zabiegu. Musisz również zdawać sobie sprawę, że przez 2 lata od operacji ryzyko ponownego uszkodzenia więzadła krzyżowego przedniego jest około 4 razy większe, niż ryzyko pierwotne u osób bez wcześniejszego urazu tej struktury.

 

Wracasz do sportu po rekonstrukcji ACL? Sprawdź jak zrobić to bezpiecznie: Powrót do sportu po rekonstrukcji ACL. Na co warto zwrócić uwagę?

37
Dodaj komentarz

avatar
18 Comment threads
19 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
16 Comment authors
PiotrAndrzejMariuszBogumiłWojtek Recent comment authors
  Subscribe  
Powiadom o
Piotrek
Gość

Cześć, jestem 4 miesiące po rekonstrukcji acl. Mam problem z trzeszczącą rzepką przy każdym wyproście nogi. Jak można temu zaradzić? Dużo czasu poświęcam na mobilizację rzepki, ale to nie pomaga.… Czytaj więcej »

Cezaryletachowicz@gmail.com
Gość

Cześć Piotrze:) Miałem kontuzje kolana 2 lata temu i 10 miesięcy temu dodam że tego samego. Zapytam wprost czy jesteś wstanie mi odpisać gdybym przedstawił Tobie moje dokumenty po operacji.… Czytaj więcej »

Marek
Gość

Witam Panie Piotrze. Czy będąc po rekonstrukcji ACL można sobie pozwolić na bieganie na nartach stylem łyżwowym? Chodzi mi o to jak generalnie ten styl wpływa na kolana. Niestety nie… Czytaj więcej »

Bartek
Gość

Witam, Jestem już prawie 6 msc po rekonstrukcji acl. Od ponad miesiąca pracuję na siłowni z trenerem, ale niestety muszę stwierdzić, że nie ma widocznych efektów – głównie mam na… Czytaj więcej »

Robert
Gość

Dzień dobry 😉 Mam pytanie odnośnie powrotu to sportu (piłki nożnej) po rekonstrukcji ACL. Czy to prawda że osoba po rekonstrukcji jest 4 razy bardziej narażona na ponowne zerwanie więzadła… Czytaj więcej »

Kuba
Gość

Witam! Jestem właśnie w podobnym okresie po operacji o którym piszesz w artykule (18 tydzien). Czy włączenie do swojej rehabilitacji ćwiczenia na siłowni – prostowania nóg na maszynie będzie w… Czytaj więcej »

Bartek
Gość

Co do powyższego ćwiczenia (prostowania kolana na maszynie), w moim przypadku po 6 msc nie jestem jeszcze w stanie wykonać nawet 1 powtórzenia przy minimalnym obciążeniu (chyba 5 kg) z… Czytaj więcej »

Bartek
Gość

A z czego wynika takie przeciążenie? I jak je zniwelować, żebym mógł wprowadzić powyższe ćwiczenie do planu?

Mateusz
Gość

Witam Panie Piotrze mam pewien dziwny problem z kolanem. Jestem 13 miesięcy po rekonstrukcji acl I artroskopii lakotki typu rączki od wiaderka, od 3 do 4 miesięcy z kolanem juz… Czytaj więcej »

Mateusz
Gość

Chciałem tylko jeszcze dodać że to kolano skrzypi jak jakieś stare dzwi. Strzelania nie słychać, ani mnie nie boli, kolano może troszkę spuchło

Daniel
Gość

Witam Panie Piotrze w opisach ćwiczeń od 0 do 24 tygodnia nic nie ma na temat wykonywania „zwrotów”. Od kiedy można zacząć biegać z wykonywaniem nawrotów, nagłych zwrotów tak przydatnych… Czytaj więcej »

Marcin
Gość

Witam jestem w 15 tygodniu po rekonstrukcji acl(wylacznie) mam problem a mianowicie podczas cwiczen czuje rwacy i pulsujacy bol na calej 2jce.Nawet podczas rolowania uda czuje jakby mi przechodzil prad… Czytaj więcej »

Patrycja
Gość

Dzień dobry! Jestem 3 miesiące po rekonstrukcji acl z mięśnia półścięgnistego. Kolano ma się super, mój fizjoterapeuta przerobił ze mną wiele ćwiczeń zarówno na stabilizację, jak i tych wzmacniających, nie… Czytaj więcej »

Barti
Gość

Witam jestem w 20 tygodniu po rekonstrukcji acl, objętość mięśniowa nogi operowanej od zdrowej różni się o niecałe 2 cm, czy mogę do ćwiczenia nr 1 w artykule dodać lekkie… Czytaj więcej »

Wojtek
Gość

Cześć! Jestem 6 miesięcy po rekonstrukcji ACL i niewielkim podcięciu łąkotki (11.06.). Cały ten czas pod okiem fizjoterapeuty. Mam 2 pytania: 1. Jak często zdarza się, że pacjenci nie odzyskują… Czytaj więcej »

Wojtek
Gość

Co do punktu 2, – dodam jeszcze dość istotną sprawę – kiedy już dalej nie mogę podnieść nogi, to towarzyszy temu zawsze kłucie tak w połowie długości nogi w miejscu… Czytaj więcej »

Bogumił
Gość

Witam serdecznie! Chciałbym podziękować za podzielenie się ogromem wiedzy i doświadczenia. Dzięki temu po operacji uniknąłem wielu błędów. Wiedza z tej strony pomogła mi zniwelować niewiedzę personelu szpitalnego. Jestem niecałe… Czytaj więcej »

Mariusz
Gość

Witam serdecznie. Jestem 16 tygodni po rekonstrukcji ACL. Ostatnio zauważyłem, że w szparze stawowej od wewnętrznej strony pod blizną – przy max wyproście jest jakieś stwardnienie (w zdrowej nodze jest… Czytaj więcej »

Andrzej
Gość
Andrzej

Witam, jestem 7mscy po klasycznej rekonstrukcji ACL plus usunięciu części łękotki. Od 3miesiąca po operacji regularnie ćwiczę na siłowni pod okiem trenera. Niestety podczas jazdy na rowerku stacjonarnym co jakiś… Czytaj więcej »