Biurko do pracy siedząco-stojącej. Niezbędny element w każdym biurze.

Biurko do pracy siedząco-stojącej. Niezbędny element w każdym biurze.

Praca siedząca to sprawca bardzo wielu chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Jak już wspomniałem w jednym z moich wcześniejszych wpisów to właśnie ona w największym stopniu przyczynia się do powstawania dolegliwości bólowych kręgosłupa u pracowników biurowych. To jednak nie jedyny problem zdrowotny, który może być skutkiem siedzącego trybu życia. Nadwaga, otyłość, choroby kardiologiczne, a nawet szereg chorób układu pokarmowego mogą pojawić się w konsekwencji braku ruchu podczas długich godzin w pracy.

Aby zapobiec niechcianym skutkom siedzenia, w pierwszej kolejności warto zadbać o prawidłową ergonomię pracy. Jej podstawą jest oczywiście dobry jakościowo fotel biurowy, o którym więcej przeczytasz w moim wcześniejszym wpisie: Jak prawidłowo ustawić fotel biurowy?”.

Pamiętaj jednak, że tak naprawdę nie ma zdrowej pozycji siedzącej, ponieważ organizm ludzki od zawsze stworzony jest do ruchu. Dlatego też warto zadbać również o inne aspekty stanowiska pracy i zniwelować liczbę godzin spędzanych na krześle w ciągu dnia. Tutaj z pomocą przychodzą nam nowe zdobycze technologii: biurka z elektrycznie regulowaną wysokością blatu, pozwalające na pracę w pozycji siedzącej oraz stojącej.

 

Po co Ci biurko z automatyczną regulacją wysokości blatu?

Wydawać by się mogło, że z pozoru zwyczajny blat biurkowy nie ma wiele wspólnego z ergonomią i wygodą pracy siedzącej. To raczej wcześniej wspomniany fotel oraz inne „gadżety”, takie jak podnóżki, dodatkowe podstawki pod laptopa, czy chwytaki do monitora są zdecydowanie ważniejszymi elementami dającymi Ci komfort podczas pracy. Jednak to właśnie biurko jest podstawą, do której dostosowujesz wszystkie inne części stanowiska roboczego.

 

Prawidłowe ustawienie wysokości biurka to podstawa ergonomii pracy stojąco-siedzącej.

 

Nawet najlepiej dobrany i ustawiony fotel jest bezużyteczny, jeśli nie jesteś w stanie np.: wsunąć go pod blat biurka ze względu na zbyt wysokie podłokietniki. W takim przypadku jeśli biurko nie ma regulacji wysokości, to wszystkie inne ergonomiczne sprzęty dookoła niego nie spełniają większości swoich zadań. W przypadku biurka z opcją regulacji poziomu blatu problem znika praktycznie w kilka sekund, w czasie których podnosi się ono lub opuszcza na pożądaną wysokość.

Jeśli pracujesz w małej firmie, to nierzadko zdarza się, że z Twojego biurka korzystają również inni współpracownicy. W takim przypadku prawidłowe, ergonomiczne ustawienie jego wysokości na stałe jest praktycznie niemożliwe. W tym przypadku warto pamiętać, że biurka dostosowane do pracy siedząco/stojącej mają również możliwość „zakodowania” ustawień kilku różnych wysokości, dzięki czemu jednym przyciskiem jesteś w stanie przywrócić najlepszą dla siebie pozycję blatu. Wygodne, prawda?

 

Dobre jakościowo biurka z regulacją wysokości blatu mają również możliwość kodowania ustawień różnych użytkowników.

 

Nawet najlepsza pozycja siedząca nie jest dla Ciebie dobra.

O pracy siedzącej i jej negatywnym wpływie na kręgosłup pisałem już kilka razy (np.: we wcześniej wspomnianym wpisie: „Jak prawidłowo ustawić fotel biurowy?”, czy Skąd się bierze ból podczas siedzenia, czyli dlaczego Twój kręgosłup uwielbia ruch?”). Najistotniejszym argumentem przemawiającym za sensem użytkowania biurek z automatyczną regulacją jest oczywiście możliwość pracy w pozycji stojącej. Trudno w to uwierzyć, ale to właśnie pozycja pionowa jest dużo korzystniejsza dla Twojego kręgosłupa niż wygodne, bierne siedzenie (obciążenie dysków kręgosłupa lędźwiowego podczas stania jest o około 40% mniejsze niż w najlepszej pozycji siedzącej).

Warto również pamiętać, iż podczas siedzenia nie mamy wielkich możliwości ruchu odcinkiem lędźwiowym, dlatego też dużo szybciej dochodzi w nim do pojawienia się bólu kręgosłupa w skutek niedokrwienia mięśni i szybszego odwodnienia krążków międzykręgowych. Pozycja stojąca umożliwia większą swobodę ruchu całego organizmu. Częsta (minimum co 30 minut) zmiana trybu pracy z siedzącej na stojącą i na odwrót, wprowadza ruch niezbędny do prawidłowego funkcjonowania kręgosłupa.

 

Naprzemienna praca w pozycjach siedzącej i stojącej jest zdecydowanie korzystniejsza dla Twojego kręgosłupa, niż stałe utrzymywanie jednej pozycji przy biurku.

 

Najlepsze biurko z regulacją wysokości blatu.

W Polsce rynek biurek regulowanych automatycznie dopiero raczkuje. W ergonomicznych rozwiązaniach stanowisk pracy bezkonkurencyjnie prym wiedzie szwedzka firma Kinnarps, o której wspominałem już we wcześniejszym wpisie dotyczącym foteli biurowych. Ich biurka z serii Oberon są ciche, szybkie i posiadają dziesiątki rozwiązań jeśli chodzi o wielkość, ergonomię, a także świetny design, który można dostosować praktycznie do każdego rodzaju wnętrza biurowego.

Seria Oberon to nie tylko pojedyncze biurka, lecz także regulowane automatycznie stoły konferencyjne, czy duże biurka z łączonymi blatami, których układ można dowolnie konfigurować, a nawet stoliki „kawowe” z elektryczną regulacją wysokości świetnie sprawdzające się np. w przestrzeni wspólnej biura, czy w poczekalni recepcji.

W ofercie firmy Kinnarps na uwagę zasługuje również „starszy brat” serii Oberon, czyli automatycznie regulowane stoły serii [P]. Nie mają one co prawda tak dużych możliwości jeśli chodzi o design i rozbudowywanie o dodatkowe elementy/dostawki, ale są trochę tańsze i również świetnie sprawdzają się jako biurka do pracy.

 

Dlaczego Kinnarps?

 Oceniając jakikolwiek produkt ergonomiczny zawsze biorę pod uwagę 5 głównych aspektów w takiej kolejności:

  • praktyczność użytkowania,
  • jakość wykonania,
  • niezawodność,
  • cena,
  • design

Moim zdaniem biurka z serii Oberon to najbardziej ergonomiczne i najlepiej wykonane tego typu produkty na polskim rynku. Nie są wyborem ekonomicznym, ale z pełną świadomością mogę napisać, że nie mają sobie równych w porównaniu z ofertą innych producentów.

 

Wpis powstał we współpracy z firmą Kinnarps.

Udostępnij:
Share on Facebook
Facebook

4 komentarze

  • Marzena
    19 kwietnia 2018 at 08:19

    Cześć! W nawiązaniu do wpisu – niestety nie mam szans na takie biurko w pracy 🙂 mówi się trudno. Ja trochę z innej beczki, ale w temacie wpisu. Dużo mówi się o ergonomii w pracy i nieprzyjemne dolegliwości z tym związane, które mogą „dopaść” człowieka. Bóle kręgosłupa, zespół cieśni nadgarstka. A co zrobić, jak doskwiera bark? Ból jest po prostu przeszywający, ciężko jest podnieść rękę i to zarówno do przodu jak i w bok. Mało, jeżeli nic jest na ten temat w necie. Może jakiś wpis mogłabym prosić z pomysłami na rozruszanie tej części ciała, która doskwiera czasem boleśniej niż sam kręgosłup.

    • Piotr
      Piotr
      21 kwietnia 2018 at 16:52

      Witam,
      tu trzeba najpierw ocenić czy problemem jest bark, czy może jest to promieniowanie z kręgosłupa szyjnego. Do tego potrzebna jest dobra diagnostyka fizjoterapeutyczna, więc warto odwiedzić fizjo. Bez dobrej diagnostyki nie ma sensu dobieranie ćwiczeń na chybił trafił. Pozdrawiam.

  • Ola
    12 lipca 2018 at 11:20

    Cześć,

    czytam bloga już od jakiegoś czasu, ponieważ po wielogodzinnej pracy przy biurku i młodości z grami video zaczynam z wolna za to płacić, a nie mam nawet trzydziestki… 😉 Żeby jakoś sobie z tym radzić, na tyle, na ile nogę, zaopatrzyłam się w ergo klawiaturę i ortezę kompensującą na nadgarstek z pelotą silikonową. I tu pytanie: skąd mam wiedzieć, że ta ostatnia jest dobrze założona? Moja ręka z ortezie układa się podobnie do tego, jak wyglądała, kiedy korzystałam ze zwykłej myszki… A to przecież ponoć bardzo niezdrowe. W ogóle, polecasz coś takiego przy profilaktyce cieśni?

    Pozdrawiam,
    Ola

    • Piotr
      Piotr
      16 lipca 2018 at 23:01

      Witam,
      jak najbardziej są to fajne rozwiązania. Jeśli masz wątpliwości co do dobrego doboru to najłatwiej po prostu skonsultować to z dobrym fizjoterapeutą na wizycie. Pokaże, wytłumaczy, będzie dobrze! 🙂

Napisz komentarz

PARTNERZY